Tuesday, July 7, 2009

Sebutir Pengalaman Biasa

Tatkala aku merenung ke dalam kekosongan,
Di antara rakan-rakan sekerjaku,
Yang sedang sibuk berbual bicara,
Pada ketika kami berehat dari limpahan kerja,
Aku tidak lagi terasa asing,
Tidak lagi,
Setelah sekian lama;
Aku mengukir senyuman ikhlas ketika disapa,
Senyuman dibalas dengan gelak tawa,
Mereka yang telah biasa dengan kehidupan sebegitu;
Ingatan yang sebegitu asli,
Teringinku mengabadikannya.

Aku dengan tenangnya,
Memilih tempat di antara rakan,
Aku bersila lalu memulakan perjalanan mindaku sekali lagi,
Mata penaku,
Ku izinkannya menari di atas hamparan kertas kosong,
Tariannya membuahkan suatu corak kehidupan yang abstrak,
Yang sememangnya menggambarkan watak diriku;
Aku sudah terlalu biasa memencilkan diriku,
walaupun di antara kawan,
mereka tidak pernah menyedarinya,
sememangnya aku tidak kebosanan,
sebab memang hendak aku sedemikian;

Pada masa aku tidak berbuat apa,
Terasa aman dan tenang pula pada ketika itu,
Dan dalam ketenangan itu,
Aku gemar membiarkan mindaku berfantasi,
Membayangkan sesuatu yang mustahil di alam nyata.

Begitulah kerjaku di waktu rehatku,
Tatkala aku berada di latihan praktikal industriku.

No comments:

Post a Comment

Followers